default logo
Type tekst:
Date:November 20, 2017

Het ABCommunicatie

Meer weten over aantrekkelijke communicatie? In 26 luchtige en daarom nuttige tips leggen wij enkele basisbegrippen uit. Het ABCommunicatie, zeg maar.

 

Z: Blijf niet zitten, zing uw eigen lied.

Het is een oude zonde in Vlaanderen: we hebben wel goede producten, maar we doen er zo weinig mee. Meer dan ooit geldt de regel dat je gerust jouw eigen lof mag zingen. Blijf niet zitten tot je ontdekt wordt, maar trek zelf naar buiten. Er bestaan mogelijkheden genoeg om je bekendheid op te drijven. Het belangrijkste is wellicht dat je er af en toe eens mee bezig bent, iets probeert, wat creatief probeert te zijn. Zonder in clichés te vervallen.

 

Y: De Yolo-generatie houdt van You Tube

Het gebruik van filmpjes kent de laatste maanden en jaren een steile opgang. Filmpjes op de eigen website of gedeeld op You Tube zouden hoge kijkcijfers halen. Vooral de jonge generatie houdt er wel van. Niet te veel inspanning, gewoon wat amusement, en zappen naar de volgende. YOLO, You only live once. Veel plezier en doe niet te moeilijk.

Omdat het hele gebeuren rond sociale media en digitale communicatie zo snel evolueert en moeilijk te vatten is, is zo’n veralgemenende uitspraak wellicht voor een goed deel fout. Het hangt af van je sector, je product, je doelgroep, … Mooie en leuke beelden werken wel makkelijker dan teksten en woorden. Het is dus vooral een en-en-verhaal. En beelden én teksten met meer diepgang.

 

X: Wees niet xenofoob, wel XXL

Xenofobie wordt meestal gedefinieerd als een bijna-synoniem voor racisme, maar een bredere definitie is een angst/afkeer voor alles wat vreemd/onbekend is. Vandaag is er heel wat nieuw en vreemd. De wereld evolueert zo snel dat niemand nog goed kan volgen. Dat geldt zeker voor alles wat met communicatie, informatie, media te maken heeft. Velen onder ons staan er wat angstig en afkerig tegenover. Dit is begrijpelijk maar mag niet leiden tot het verwerpen van al dat nieuwe. Probeer het te omarmen en te integreren. Voor zover nodig en nuttig, het is niet omdat iets nieuw is dat het sowieso beter is.

De juiste houding tegenover de nieuwe mogelijkheden is groothartigheid. Wees XXL, deel je informatie, deel je competentie, zoek win-win-situaties. Jezelf en je competentie afsluiten is een strategie uit het verleden. De toekomst ligt in delen en samenwerken. Al moet je ook niet naïef jezelf laten uitkleden, natuurlijk.

 

W: White papers helpen je op weg naar nuttige data

Er wordt veel gesproken over ‘big data’, een massa nuttige gegevens die je kan doorploegen met computerprogramma’s. Dit is soms een ietwat abstracte discussie, maar onmiskenbaar worden direct bruikbare data steeds belangrijker en toegankelijker. Data over mogelijke klanten bijvoorbeeld. Wie is geïnteresseerd in mijn product/dienst, wie zou ik moeten benaderen. Een van de manieren om dit te ontdekken is de techniek van white papers. Dit zijn rapporten van 5 tot 10 bladzijden over een bepaald onderwerp. Op je website maak je reclame voor deze informatie. Mensen die ze willen downloaden, moeten hun gegevens ingeven. Uiteraard bestaan er ook andere methoden om mensen zelf hun (mogelijke) interesse te laten signaleren: cadeautjes, gratis test, tombola, ….

Let wel dat je een win-win creëert. Als jij duidelijk hengelt naar data van potentiële klanten, terwijl je niets bruikbaars in de plaats geeft, zal dat niet geapprecieerd worden. Zeker in een klimaat waarbij aan privacy steeds meer waarde wordt gehecht.

 

V: Verkopen is belangrijker dan verhalen vertellen

Iedereen in het bedrijfsleven heeft het wel al eens meegemaakt, botsingen tussen ‘de commerciëlen’ en de mensen van productie of marketing. Voor de eersten moet er verkocht worden en is de rest praat voor de vaak, voor de tweede groep kan verkoop niet het enige doel zijn. Zoals steeds hebben beide visies een punt. Een bedrijf moét verkopen, zonder verkoop geen inkomsten. Een verkoop moet echter binnen een breder kader passen en komt niet zomaar tot stand. Daarom zijn ook corporate – en marketing communicatie zeker nuttig. Ze geven een beeld van waar het bedrijf voor staat. Dit zorgt voor binding met (potentiële) klanten en het zorgt voor motivatie en richting bij (interne) medewerkers.

Uit je verhalen moet dan wel een visie blijken. Als bedrijf moet je verdergaan dan wat holle slogans of goede voornemens die iedereen maakt. Ga dus niet voor maximale veiligheid, maar durf je ware gelaat tonen. Op die manier zal je communicatie veel views halen. En mag je binnenkort vele verkopen vieren.

 

U: Wees niet utopisch, up-to-date is al ambitieus

Er bestaan enorm veel mogelijkheden en media om te communiceren: papier, mail, social media, website, sms, … En iedereen heeft wel zijn eigen favorieten. Iemand die wil communiceren heeft daarom al snel de neiging om op alle kanalen aanwezig te zijn. Grote ondernemingen kunnen dat, voor anderen is dit toch vooral een utopie. Kies daarom die kanalen die voor jou het beste aansluiten bij je boodschap en doelgroep, en zorg dat die up-to-date zijn. Zorg ervoor dat alle informatie op je website steeds juist en actueel is. Post geregeld iets op de twee of drie sociale media die je koos…  Doe dat goed, en beperk je voor de rest tot het af en toe bekijken van mogelijkheden.

Bedenk ook dat moderne communicatie tweerichtingscommunicatie is. Het is niet omdat jij niet aanwezig bent op bijvoorbeeld Twitter, dat klanten van jou geen commentaren over jou op Twitter kunnen achterlaten. Zorg ervoor dat zulke commentaren niet uit de hand lopen.

Besteed daarnaast voldoende aandacht aan je USP (unique selling proposition): wat onderscheid je van de rest, wat trekt klanten in je aan. Een scherp geformuleerde USP maakt het anderen makkelijk jou op te merken. Da’s het begin van uitwisseling van informatie.

 

T: Het geheim zit in goede teksten en dito timing

Goed communiceren is een goede connectie maken met andere mensen. Hun hart beroeren. Dat begint bij de juiste tekst. Geen moeilijke dingen om te tonen hoe slim je wel bent, maar eenvoudige boodschappen, simpel en duidelijk verwoord.

Daarbij is ook een goede timing van belang. Haak bijvoorbeeld in op een maatschappelijke discussie van het moment, en leg de link met jouw product of dienst. Maar een goede timing is ook het juiste moment van de dag, en de juiste dag van de week. Wanneer is jouw doelgroep meest ontvankelijk? Wanneer je communiceert via mails of sociale media, kan je statistisch nagaan wat het beste tijdstip is (door diverse opties te testen en te controleren welke optie best scoort).

Een bijzondere vorm van timing is top topical: een reclameboodschap die inspeelt op de actualiteit. Bijvoorbeeld een belangrijke match van de Rode Duivels, maar evengoed een speciale actie rond Valentijn.

 

S: Toon de juiste smoel aan al je stakeholders

Zelfs het kleinste bedrijf heeft al snel diverse stakeholders: groepen mensen die op ene of andere manier verbonden zijn met het bedrijf: klanten, mogelijke klanten, buurtbewoners, overheden, leveranciers, collega’s of concurrenten. Een goede communicatie richt zich op alle groepen die relevant zijn en doet dit op coherente manier. Uiteraard zullen de klemtonen en aandachtspunten verschillen van de ene groep tot de andere, maar de boodschap moet wel coherent zijn. De boodschap moet het bedrijf een duidelijke ‘smoel’ geven, een eigen identiteit die opgemerkt wordt.

Makkelijk aandacht trekken kan je met de klassiekers: wat sex, een schandaaltje, iets over een populaire sport. Heel veel mensen zullen dit lezen, maar of dit ook goed is, valt te bekijken. Is dit de reputatie die je wil?

Een betere manier om opgemerkt te worden is SEO (search engine optimalisation), een reeks manieren om beter opgemerkt te worden door zoekmachines zoals Google. Je website wordt aanbevolen zodra iemand een zoekopdracht ingeeft die verband houdt met de inhoud van jouw website. Voor SEO is het ondermeer belangrijk je website levendig te houden, met regelmatig nieuwe storytelling of verwijzingen naar sociale media.

 

R: Rommel niet aan, vraag tijdig raad

We hebben het in deze reeks al een paar maal aangestipt: er zijn momenteel heel veel kanalen/media om te communiceren met uw doelpubliek. Het hoe, wat, waarom van al die kanalen is weinig mensen volledig duidelijk. Zijn die sociale media echt zo krachtig? Hoe haal je het maximum uit je posts? Geen schande als je het niet weet. Vraag raad aan mensen die wel ervaring en kennis hebben. Dat kost je misschien wel wat, maar je ROI (return on investment) maakt het zeker goed.

Je kan natuurlijk zelf proberen onder het motto ‘rommel maar wat aan’. Op zich zeker geen probleem. Integendeel, wanneer de communicatie komt vanuit de onderbuik van de bezieler van een bepaald project, kan dat heel krachtig zijn. Let wel op met reputatieschade. Als je in de fout gaat, en die fout valt op, kan die fout wel wat kosten. Een kleine ramp.

Een goede raad is te zoeken naar rolmodellen: concullega’s die goeie communicatie bedacht hebben. Bekijk hoe zij het doen, en werk daarop verder.

 

Q: Met een QR-code kan je quasi alle info geven

Om je boodschap tot bij de mensen te brengen, moet ze kort en krachtig zijn. Maar wat als je eigenlijk wel heel wat te vertellen hebt, aan bijvoorbeeld potentiële klanten? Werk dan in stappen: hou je boodschap kort, geef in een tweede stap iets meer info, en voor de gemotiveerden kan je dan alles geven. Dat laatste kan tegenwoordig heel makkelijk met een QR-code: even scannen met de smartphone en de persoon wordt meteen gebracht naar de informatie of de actie die jij op het oog hebt. Een QR-code kan je overal op drukken, en iedereen kan meteen lezen, meespelen, …

Met nieuwe technologieën is quasi alles mogelijk, voor wie op zijn qui-vive is. Er zijn apps en software voor alles. Kan je het bos niet meer zien door de vele bomen? Zoek het dan even op internet, misschien bestaat reeds wat jij zoekt. Het internet is een gratis bron van veel kennis en inspiratie. Soms is dat vervelende concurrentie, maar soms kan je er je voordeel mee doen.

 

P: Personen maken je communicatie performanter

Heb je al opgemerkt hoezeer in de media het doen en laten van een bedrijf wordt verengd tot de CEO? Hoe in de politiek alles lijkt te draaien rond een select clubje grote namen? Of hoe steeds opnieuw dezelfde BV’s opdraven op radio en tv?

Dit is niet veel meer dan een verkooptruc. Personen verkopen beter dan feiten, dan complexe dossiers. Met mensen kan je je verbonden voelen. Daarom werken journalisten, maar ook woordvoerders, graag met personen (of zijn het personages?). Het verhaal wordt meteen luchtiger, makkelijker, sneller herkenbaar.

Dit trucje kan soms irriteren, maar je kan er ook gebruik van maken in jouw PR. Wanneer je bijvoorbeeld een nieuw initiatief wil aankondigen in de massamedia, maak er dan een persoonlijk verhaal van. Van personen, over personen, voor personen. Ook in je posts op sociale media is dit een goede leidraad.

Tenzij je een primeur hebt, groot nieuws dat sowieso de belangstelling zal wegdragen.

 

O: Online of offline, er zijn nog mogelijkheden zat

Een eerste doelstelling die goede communicatie moet waarmaken, is natuurlijk dat ze wordt opgemerkt. Als niemand je boodschap opmerkt, zijn er ook geen volgende stappen. Da’s niet onlogisch, maar meteen ook ongelukkig. Er worden namelijk iedere dag ontelbaar veel boodschappen afgevuurd, op alle mogelijke doelgroepen. Jouw boodschap laten opmerken tussen de offensieven van de grote jongens is  niet makkelijk.

Gelukkig zijn er heel wat mogelijkheden om je communicatie te optimaliseren. Staar je daarom niet blind op de keuze tussen online of offline, de keuze tussen reklameboodschappen op oude media of op nieuwe media.

Wanneer je een winkel hebt, kan je prachtige dingen doen met je etalage — Een bedrijf kan mensen informeren en sensibiliseren met een opendeurdag — Tonen waar je gevestigd bent en wat je doet, kan met lichtreclames en allerlei soorten banners — Een geschenkje werkt altijd — Wie lokaal actief is, kan flyers in de brievenbussen stoppen –Maak van je visitekaartje iets apart — Sponsor een event of vereniging — Zorg voor een flashy huisstijl.

Opportuniteiten genoeg dus. Probeer af en toe eens te brainstormen over een originele aanpak voor jou.

 

N: Nieuwtjes zijn het begin van netwerken

Het belang van goede relaties kan in de economie van vandaag niet overschat worden. In het huidige overaanbod kiezen mensen voor namen die ze kennen, waar ze een band mee voelen. Wanneer je dit idee vertaalt naar een werkwoord, kom je bij netwerken uit. Je moet zorgen dat veel mensen jouw naam kennen, dat jij een goede reputatie hebt in brede kringen.

En een eerste manier om op te vallen is met nieuws, met verhalen, met dingen die de mensen graag lezen of horen. Dit is het hele idee achter Elevator Stories. Samen ontdekken we welke verhalen jij kan vertellen, welk nieuws jij kan bijbrengen. Die verhalen zijn een eerste opstap naar een diepgaander en meer structurele relatie met jou.

Kom natuurlijk niet af met nonsens of narcisme. De mensen willen verhalen waar zij persoonlijk iets aan hebben. Verhalen die hen toelaten betere keuzes te maken in hun leven.  Als jij hen daaraan kan helpen, ontstaat een win-win-relatie.

 

M: Marketing wordt meetbaar

Communicatie via papier, en reclame via de oude media zijn nog steeds hele krachtige instrumenten, laat daar geen misverstand over bestaan. De digitale media hebben echter ook hun voordelen. Zo kan je het effect van je inspanningen op de digitale media perfect meten. Je kan nagaan hoeveel mensen reageren op welke boodschap, wat de beste manier is om een boodschap te brengen, hoe ver mensen meegaan in je verhaal (waar of wanneer ze afhaken).

Wanneer je berichten uitstuurt via mail, kan je bijvoorbeeld een A- en een B-versie uitsturen. Daarna ga je na hoeveel mensen doorklikken op je aanbieding in A en hoeveel in B, en zo kan je stap voor stap je communicatie bijschaven. Niet aan de hand van wat jij inschat, maar aan de hand van wat je doelgroep doet (geen loze woorden of intenties, maar daden).

Er bestaan al heel wat programma’s en apps om je hierbij te helpen. Google maar eens, met als eerste trefwoord ‘tools’. Op die manier kan je het hele online marketing gebeuren deels automatiseren, zodat je inspanningen matig kunnen blijven. Al moet je natuurlijk eerst wel een beetje die digitale technieken instuderen.

 

L: Je wil geen likes maar leads

“Geef me een like, geef me een opstaand duimpje!!” Is dit echt het hoogste goed? Neen, het is goed maar ook niet meer dan dat. Online marketing communicatie draait om gezond verstand en elementaire psychologie. Als bedrijf moet je ervoor zorgen dat potentiële klanten je leren kennen. Daarna moeten ze je appreciëren. Daarna worden het klanten. En wanneer het tevreden klanten zijn, zullen ze jou promoten. (zo simpel ligt het, laat je niet afschrikken door al dat hippe jargon van de zelfverklaarde marketinggoeroes)

Een like is dus leuk, maar wat je eigenlijk wil is een lead: een naam van iemand die duidelijke interesse heeft in jouw product/dienst. Zo’n lead kan je op diverse manieren bekomen: laat klanten inschrijven op een nieuwsbrief, geef een staaltje van je product weg, … Mogelijkheden zat, met als voornaamste doel: gegevens bekomen van mensen die geïnteresseerd zijn. Let daarbij wel op dat je Europese regels inzake privacy respecteert (vraag toestemming en zeg wat je met de gegevens zal doen).

Van een lead kan je daarna een klant maken. En dan is de volgende stap te onthouden dat een bestaande klant houden veel makkelijker en goedkoper is dan een nieuwe klant vinden en overtuigen.

 

K: KISS, met de juiste kapstok

Wanneer je een verhaal te vertellen hebt, maak het dan niet te moeilijk. KISS, keep it short and simple. Ga niet eindeloos uitweiden, of irrelevante details vertellen. Gebruik eenvoudige woorden, in korte zinnen. Zorg bovenal voor een goede kapstok. De kapstok is iets waaraan je je verhaal ophangt. Een goede kapstok is daarom makkelijk te begrijpen, en grijpt mensen meteen aan. Het leukste verhaal kan je kapot maken met een saaie invalshoek.

Een andere nuttige tip is ‘kill your darlings’. Wanneer je fier bent op jezelf omdat je zo’n mooie grap bedacht heb, of zo’n spitse woordspeling, houdt dit dan kritisch tegen het licht. Is jouw ‘darling’ wel echt zo mooi, begrijpelijk, niet flauw? Heel dikwijls zal je merken dat je grote vondst in de prullenmand thuishoort.

 

J: Jouw joker is niet jezelf

Wanneer jij je wil aanprijzen bij potentiële klanten bijvoorbeeld, moet je niet over jezelf beginnen praten.  De meeste mensen zijn niet echt geïnteresseerd in de details van je bedrijf, ze willen vooral weten wat jij voor hen kan betekenen. What’s in it for me? Wat is jouw nut, jouw toegevoegde waar voor mij?

Jouw communicatie moet er dus voor zorgen dat men ‘ja’ tegen je zegt. “Ja, jij hebt datgene wat ik moet hebben.” Wellicht denk je nu: dat weet ik ook. Maar let er eens op, hoeveel er gecommuniceerd wordt vanuit de eigen persoon in plaats vanuit het perspectief van diegene die je echt wil bereiken.

Als diegene die je wil bereiken een journalist is (in het kader van een PR-actie, omdat je in de krant wil komen, …), moet je ook rekening houden met de personen die achter die journalist staan: de hoofdredacteur, een redactiechef, een nieuws manager. Ook zij zullen mee gaan bepalen wat al dan niet in de krant of het blad verschijnt. Journalisten hebben geen volledige autonomie. Wees daarom aandachtig voor wat jouw contactpersonen op dat vlak aangeven. Speel in op wat zij willen (lezen).

 

I: Ik ben vooral geïnteresseerd in ik

Ik is de belangrijkste persoon op aarde. Neen, dit is geen taalfout. Alle idealisme en empathie ten spijt is iedere mens op aarde vooral aandachtig voor zijn eigen noden en wensen. Luisterbereidheid blijft daarom een belangrijke eigenschap. Vertaald naar de moderne media betekent dit ‘interactiviteit’. Wanneer je communiceert, geef dan de kans aan uw klanten of andere doelgroepen om te antwoorden.  Die mensen zijn namelijk niet geïnteresseerd in wat jij biedt, maar wel in waar hun voordeel ligt in wat jij biedt. Wat zoeken zij, waarom? Hoe interpreteren ze jouw aanbod? Dat moet jij ontdekken.

Dat maakt het misschien wat complexer, anderzijds, op die manier kan je klant, leverancier, buur, … je inspireren. Door naar hen te luisteren krijg je ook meer informatie over jezelf. Goed luisteren en kijken dus, en ook zelf zeggen waarvoor je staat. Dat mag en moet ook nog altijd, natuurlijk. Interactief betekent in twee richtingen.

 

H: Een beetje humor is altijd hip

Wat heb ik in hemelsnaam te vertellen? Het is een vraag die menig ondernemer zich stelt in dit tijdperk van sociale media, interactie en massacommunicatie. Bij sommige bedrijven liggen de boeiende verhalen voor het grijpen, andere situaties zijn gewoon doordeweeks. Als je echt geen interessante verhalen te vertellen hebt (weinig waarschijnlijk!), blijf dan weg van holle boodschappen, maar verkies humor. Iedereen wordt graag tot lachen gebracht, zelfs al is het maar een glimlach.

Hopen op spontane belangstelling is zeker niet aan te raden. Tussen het massale aanbod van heden ten dage moet je naar buiten komen, moet je zorgen dat je opvalt. Blijf dus niet haperen, begin er aan. Zorg dat mensen je horen. Lukt het niet op je eentje, haal er dan een buitenstaander bij. Iemand die helpt zoeken naar goede content.

 

G: Kiezen tussen de gazet of Google

Je kan er niet omheen: iedereen is tegenwoordig geobsedeerd door de nieuwe media, de zogenaamde sociale media (Facebook, Google, Instagram, ..) voorop. Er heeft zich een wereld aan nieuwe mogelijkheden aangeboden. Niets belet je meer om te groeien, want iedereen kan met iedereen communiceren, voor weinig of geen geld. Zo lijkt het toch. In realiteit blijven de ‘oude’ communicatiemethoden een belangrijke plaats opeisen, en is het niet makkelijk om op te vallen op het internet. Met wat boeiend nieuws de gazet halen, blijft de krachtigste boost voor je zaak.

Wanneer je digitaal gaat, let dan op de Europese wetgeving inzake privacy, de zogenaamde GDPR (general data protection regulation). Je mag niet zomaar gegevens opslaan van mensen en hen ongevraagd allerhande berichten mailen. Je kan oordelen dat dit bureaucratie is, maar je klanten zullen waarderen dat je goedgemanierd bent.

 

F: Het is fijn in de juiste format te zijn

Voor iedere boodschap moet je de gepaste format vinden: welke media zijn meest geschikt, welke foto’s en ander beeldmateriaal zijn nuttig, hoe lang moet de tekst zijn. Het visuele aspect van je communicatie is het belangrijkste aspect om opgemerkt te worden. Alle mensen hebben een neiging tot luiheid, maak het hen dus makkelijk. Heb je een complexere boodschap, verdeel dan de informatie over een makkelijk verteerbare FAQ (frequently asked questions).

Wat moet je favoriete medium zijn? Er is een immense keuze: kranten, tv of radio, websites, blogs, Facebook of andere sociale media, mail, sms, … Hier staat je een zoektocht te wachten, je moet ontdekken wat de favorieten zijn van jouw doelgroep. Wie verkiest –op welk moment- welk medium en welke aanpak?

 

E: De E van Elevator Stories

Het belangrijkste begrip over communicatie beginnend met een E, is natuurlijk Elevator Stories.

Of vind je dat wat egocentrisch van mij? Dan kan ik het ook hebben over emoties. Want veel meer dan door ratio worden mensen gestuurd door emoties. Verdriet, vreugde, liefde, verontwaardiging, dat zijn de dingen die aanzetten tot actie. Let wel op dat de emoties niet zorgen voor tegenreactie, voor een verwerping omdat mensen zich misbruikt voelen.

In welke taal ga je communiceren? In het Nederland of in het Engels? Engels klinkt dikwijls hipper en laat toe ook niet-Vlamingen aan te spreken. Let wel: niet iedereen kan (goed) Engels en taalkwesties liggen dikwijls gevoelig.

 

D: Laat derden jouw verhaal delen

Denk eens na over originele manieren om een boodschap geloofwaardig over te brengen. Het gebruik van derden is dan zeker een tip. In plaats van jouw product of dienst zelf lof toe te zwaaien, kan je gewoon het woord geven aan een derde. Aan iemand die al klant is, aan iemand in wie jouw doelgroep zich kan herkennen. Zogenaamde testimonials (getuigenissen) moeten wel voldoende authentiek zijn, geen voorgekauwde brokken.

Ga voor een directe aanpak. Duidelijke, simpele boodschappen die je op een eenvoudige manier formuleert. Of je nu digitaal of via papier gaat, laat het lijken alsof je van persoon tot persoon spreekt, van Dieter tot Daan, of van Dirk tot Dina.

 

C: Goede copywriting zorgt voor juiste content

Zorg ervoor dat je content bent van jouw content. De eerste ‘content’ is streektaal voor tevreden, de tweede ‘content’ is Engels en duidt op alle inhoud, boodschappen, woorden en beelden die jij verspreidt. Een goede communicatie moet de ontvanger plezieren, interesseren, boeien, verrassen, … aanzetten tot actie.

Daartoe is het nodig dat de boodschap kort en krachtig is. Om je doelgroep meteen duidelijk te maken waarover het gaat (mensen hebben maximaal 2 seconden geduld), is de verwoording van je boodschap zo belangrijk. Trek dus tijd uit voor goede copywriting. En ja, iedereen kan schrijven, maar nee, niet iedereen kan krachtige en duidelijke teksten schrijven.

 

B: Een juiste boodschap is de basis

Communicatie gaat over vorm en inhoud. De inhoud is de boodschap die je wil overbrengen. Vermits mensen dagelijks bestookt worden met honderden boodschappen, moet de jouwe zo gericht mogelijk zijn. Spreek mensen aan op wat zij belangrijk of leuk vinden, vertel hen waarom jij hun belangen behartigt.

Een klassieker zijn belastingen. Niemand betaalt graag belastingen. Als je dus kan uitleggen waarom iemand dankzij jou minder belastingen kan betalen, heb je gegarandeerd belangstelling.

Hoed je er alvast voor mensen blaaskes wijs te maken. Een boodschap is maar nuttig wanneer ze geloofwaardig is.

 

A: Een mooie affaire begint met aandacht trekken

Je bent op zoek naar een mooie, langdurige affaire met zoveel mogelijk klanten? Dan start alles met aandacht trekken. De beoogde personen moeten je opmerken , moeten jou leren kennen. Dit is de allereerste stap; daarna volgen interesse, sympathie en –als alles een beetje meezit- een actie (aankoop, handtekening, engagement).

Hoe kan je de aandacht trekken? Daarvoor zijn vele mogelijkheden. Een goede optie is een beetje alternatief zijn. Een beetje afwijken van de begane paden, origineel uit de hoek komen, zonder af te stoten of te overdrijven.

Zorg alvast voor het juiste adresboekje. Wie heb je op het oog, aan welke kenmerken moet de doelgroep voldoen, hoe kan je die bereiken?