Steeds frequenter waarschuwen de mediabedrijven en reclamebureaus hun aandeelhouders voor tegenvallende inkomsten en ‘disruptie’.
De kranten voelen al jaren de klappen van de mindere reclame-inkomsten. Ook andere media verliezen inkomsten. En de reclamebureaus, die de advertenties maken, komen nu ook onder vuur.
Wil dit zeggen dat bedrijven tegenwoordig minder communiceren met hun klanten, met de consumenten? Neen, natuurlijk niet. De communicatie verloopt anders. Goedkoper.
Bedrijven kunnen voortaan hun boodschap uitsturen via de eigen website, via e-mailcampagnes, via advertenties op Google of Facebook, via (gratis) posts op sociale media, folders … Voor elk wat wils.
Die nieuwe media zijn steeds goedkoper dan de oude reclamemogelijkheden. Of ze ook efficiënt zijn, is niet gegarandeerd. Het is niet omdat je iets op sociale media zet, dat het meteen ook ‘viraal’ gaat.
Voor ieder bedrijf dat niet actief is in reclame en media, biedt de huidige evolutie sowieso mooie kansen. Met wat creativiteit (lees: goede teksten en pakkende beelden), en met veel minder geld, kan je gericht communiceren met je doelgroepen. Het zijn kansen die er vroeger niet waren. Waarom er geen gebruik van maken?